Tip 1: Ga van achter uw bureau in iedere pauze en ga een rondje lopen. Eet uw boterhammen niet achter uw laptop of ga niet in de kantine zitten, maar eet bijvoorbeeld aan een sta tafel en vervolg uw pauze met een wandeling. Creëer korte pauzes tussen uw werkzaamheden door. Loop bijvoorbeeld vaker om drinken in plaats van het vullen van een fles of bidon, zodat u meer hoeft te lopen.

Tip 2: Neem de trap. Zie traplopen ook als goede training. Loop in een pauze of voor-na uw werk, standaard een aantal maal de trap op en af, goed voor de beenspieren. Dit kan uiteraard ook op een sneller tempo, dan is het extra goed voor uw conditie!

Tip 3: Telefoneren en vergaderen hoeft niet perse zittend. Sta eens op tijdens een belafspraak en ijsbeer heen en weer in de kamer of telefoneer staand in plaats van zittend. Heeft u een hometrainer thuis, gebruik deze dan tijdens het werk, bijvoorbeeld als u een telefonische afspraak heeft en bel terwijl u fietst. Buiten Corona tijd: Werkt u op kantoor; loop dan naar uw collega om te overleggen of iets te vragen in plaats van altijd de telefoon te pakken.

Tip 4: Moet u geregeld printen? Zet de printer expres verder van uw bureau vandaan, zodat u moet opstaan om de papieren te pakken. Spaar niet alle prints op, zodat u vaker moet opstaan.

Tip 5: Zorg voor een goede ergonomie als u werkt. Ga rechtop zitten, zonder op tafel te leunen. Ga ontspannen tegen de rugleuning aan zitten en laat je schouders ontspannen. Heeft u een balansbal of een deskbike? Gebruik deze als bureaustoel voor meer variatie.

Naast deze tips is sporten en bewegen natuurlijk erg belangrijk. Maar als u dit integreert in het dagelijks leven, bent u in ieder geval al een stuk op de goede weg.

De volksgezondheidenzorg heeft veel informatie en tips op een rij gezet met informatie en cijfers over hoeveel mensen bewegen op een dag en wat je nog meer allemaal kunt doen om voldoende te bewegen.

Sport u normaal geregeld bij een sportvereniging of sportschool en lukt dat i.v.m. Corona nu niet en vind u het lastig om voldoende te bewegen en wilt u meer dan bovenstaande tips? Klik dan hier voor meer informatie, of raadpleeg gelijk de sport en beweegadviezen in Corona tijd.