Zorg ervoor dat u overal waar u langer dan twee uur werkt een zo goed mogelijke werkplek creëert. Bij een laptop zijn een extra toetsenbord, een muis en eventueel een scherm nodig. Zo kunt u toetsenbord en beeldscherm los van elkaar opstellen. Als u dit thuis niet heeft, vraag uw werkgever dan of u deze van kantoor in bruikleen mag hebben. Voor de thuiswerkplek (>2 uur per dag) gelden dezelfde verplichtingen die gelden voor een beeldschermwerkplek op kantoor;

Stel uw werkplek goed in. U werkt in deze tijden niet op kantoor en de instelbaarheid van de keukentafel of uw bureau op zolder is meestal niet hetzelfde als die op kantoor. Hieronder vindt u tips over beeldscherm, werkblad, muis en stoel om toch zo gezond mogelijk thuis te werken. Als u twijfelt aan uw houding, gebruik dan de vuistregel: De beste houding is de volgende houding: probeer die waarin je nooit langer dan een uur in één en dezelfde houding werkt. Wissel houdingen vaak af. Werk bijvoorbeeld een tijdje (niet te lang achter elkaar) in een comfortabele stoel met de laptop op schoot.

Hoe stelt u u zithouding het beste in?

Het beeldscherm: Zet het beeldscherm recht voor u. Veel beeldschermen staan te hoog. Een licht neerwaartse blik verkleint de kans op een slechte houding van de nek en is minder vermoeiend voor de ogen. Plaats de bovenkant van het scherm daarvoor iets onder ooghoogte en kantel het scherm zo dat u loodrecht op het scherm kijkt. Gebruik bijvoorbeeld een pak printerpapier om uw beeldscherm te verhogen.

Uw werkblad: Probeer stoel- en tafelhoogte zo op elkaar af te stemmen dat uw armen een ontspannen houding aannemen (ontspannen schouders). Dit lukt het best met uw ellebogen op, of net iets boven tafelhoogte. Als deze afstelling thuis niet goed lukt, ondersteun de armen dan zo goed als mogelijk en wissel vaak van houding. U kunt ook op een stevig kussen gaan zitten, zodat uw ellebogen wel in een hoek van 90 graden zijn. Kunt u dan niet meer met de voeten op de grond? Plaats deze dan op een krukje, doos of voetenbankje.

De muis: Zorg dat uw ellebogen dicht bij het lichaam blijven wanneer u de muis gebruikt. Als u uw elleboog ver vóór het lichaam houdt tijdens het muizen, ligt de muis te ver weg. Een smal toetsenbord geeft ruimte om de muis dichter bij uw lichaam te plaatsen. Op een effen gelakt werkvlak doen optische muizen het niet goed. Enig patroon op het werkvlak is dus nodig om de muis goed te kunnen gebruiken.

Uw stoel: Probeer uw stoel zo in te stellen dat uw voeten ondersteund worden door de grond of een voetenbankje of bijvoorbeeld een pak printerpapier. Uw knieën moeten vrijwel op dezelfde hoogte als uw heupen zijn. Uw bovenbenen moeten comfortabel ondersteund worden door de stoel. Zorg dat het onderste deel van uw rug gesteund wordt door de welving van de rugleuning. Gebruik eventueel een kussentje.

Wissel zitten en staan af: af en toe staand werken zorgt voor afwisseling ten opzichte van langdurig zitten. Misschien kunt u een sta-werkplek creëren door een tijdelijk bureau op ellebooghoogte te maken met een stevige kartonnen doos, een bijzettafeltje of pakken printerpapier op het bureau. Werk per dag niet langer staand dan 1 uur aaneengesloten en 4 uur in totaal. Met staand of lopend telefoneren kunt u het zitten ook afwisselen natuurlijk.

Wilt u nog meer aanvullende informatie of adviezen en ideeen? Die leest u hier!